27 Eylül 2021

İGEME | İhracat Geliştirme Merkezi

İşimiz ihracat Gücümüz Türkiye. Dün Bugün Yarın Daima

İhracatta Fiyat ve Fiyat Oluşturma

Fiyatlandırma, firmaların karlılığı üzerinde doğrudan etkisi olan kritik bir ihracat işlemidir. Sürdürülebilir bir ihracat artışı sağlamak, ürünlerine ve hedef pazarlarına uygun fiyatlandırma politikaları uygulamalarına bağlıdır.

İhracatçı iki şekilde fiyatlandırma yapabilir; Maliyet odaklı fiyatlandırma ve Pazar odaklı fiyatlandırma. İlk olarak fiyat Maliyet, Nakliye, Kar, Kur etkenlerinden etkilenir. Fiyatı etkileyen en önemli etken maliyettir. Ürünü ne kadara mal ediyorsunuz? Hammadde meblağsı yüksek mi bunları kalem kalem oluşturmak gerekmektedir. Nakliye etkenin de yurtdışına teslimat yapacağınız için bir lojistik firmasıyla çalışmanız önemlidir. Her firmadan havayolu, karayolu, denizyolu olarak fiyat teklifi alabilirsiniz. Sadece tek bir lojistik firmasıyla çalışmak zorunda değilsiniz. Havayolu için başka bir firma ile karayolu için başka bir firma ile çalışma şansınız vardır. Kur oldukça önemlidir. Her an değişiklik göstermesi sebebiyle üç dört ayın kurlarının ortalamasını alarak kur hesabı yapmanız sizin açınızdan daha net olur. O günün kuru ile işlem yaptığınızda ödemenin yapılacağı tarihte kurun düşüş göstermesi sizin için problem yaratabilir. Önlem alarak kur değişikliklerinin sizi etkilemesine izin vermeyin.

İthalatçı ile yaptığınız görüşmelerde teslim şeklini belirlemiş olmanız çok önemlidir. Bazı ihracatlar da navlun size aitken bazılarında ithalatçıya aittir. İhracatçı için gümrükleme de bir masraf kalemidir. Burada da teslim şeklini belirlemiş olmanı çok önemli. EXW dışındaki tüm teslim şekillerinde gümrüklemeyi sizin yapmanız gerekiyor. Gümrükleme maliyetini kaleminize eklemenizi öneririz bizden söylemesi.

Nakliye maliyetini hesapladıktan sonra artık karı eklemenin vakti geldi. Sizin için uygun olan kar oranını müşteriyi de düşünerek maliyetlerin üzerine ekleyebilirsiniz.

Maliyet odaklı fiyatlandırma yöntemi en sık kullanılan ve basit bir yöntemdir. Maliyet karşılamaya önem verilmesi açısından sık kullanılır. Her bir birim için maliyetler belirlenir, kar eklenerek fiyat oluşturulur.

Pazar odaklı fiyatlandırma yöntemi daha çok talebe göre fiyatlandırmadır. Talebin yüksek olduğu hallerde ürünler yüksek, talebin az olduğu hallerde düşük düzeyde fiyatlandırmadır. Ürünün kar marjına göre tutulmaktadır. Ürünün kar marjı düşük ise ürün yelpazesinden çıkarılma kararı alınmaktadır. İhracatçılar pazarda ki rakiplerine göre de fiyat belirlemektedir. Rakip ihracatçının fiyatlandırmasını temel alarak fiyatlandırma oluşturmaktadır.

İhracat yapmak kolay değil ancak ihracatçı hazır olduktan sonra yapmamak için bir sebep yok. Siz sadece yapmak isteyin yeter.

İyi ihracatlar ve fiyatlandırmalar dilerim.

Murat IŞIK
İhracatı Geliştirme Merkezi | İhracat Koçu
İGEME – GATEOFTEC – MEDİCAL İN TÜRKİYE

Konuşmaya Başla